مجموعه کتاب عنوان بصری

مجموعه کتاب عنوان بصری حاصل مجالس حضرت آیت‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه در «شرح حدیث عنوان بصری» می‌باشد که طی سالیانی متمادی برای رفقا و شاگردان سلوکی و پویندگان مکتبِ عرفان و توحید ایراد فرموده‌اند، که همراه با ویرایش به زیور طبع آراسته شده است.
از آنجا که عمل به مضامینِ متعالی «حدیث عنوان بصری» مورد توصیۀ بزرگان اهل معرفت، از جمله حضرت آیت‌الله حاج سید‌علی قاضی قدّس‌الله‌سرّه بوده‌ است، مرحوم مؤلّف مبادرت به شرحی مبسوط بر این حدیث شریف نمود. تبیین مبانی عمیق تربیتی و ظرائف دقیق سلوکی در قالبِ بیانی روان و شیوا، همراه با ذکر مصادیق، حکایات و امثلۀ متفاوت از شاخصه‌های این کتاب شریف بوده که در نوع خود بی‌نظیر و بی‌بدیل است. این موسوعه در کنار مجموعه «آموزه‌های معرفت» در «شرح دعای ابوحمزه ثمالی» سرمایه‌ای غنی از دقایق سلوکی برای سالکان طریق حق و مشتاقان لقاء الله می‌باشد، که شاید بتوان آن را با وصف «مَن لایَحْضَرُه الکامل» یاد کرد.
لازم به ذکر است که شرح مبسوط ولی ناتمامِ این حدیث شریف، تحت عنوان «اسرار ملکوت» به قلم مرحوم‌ مؤلّف در قالب سه مجلّد، منتشر شده است که متأسفانه عمر شریف و پربرکت ایشان سرآمد و سرمست از بادۀ طهورِ لم‌یزلی و رحیق مختومِ ولایتِ مرتضوی، ندای حقّ را لبّیک گفته و به دیدار محبوب شتافت، و طالبان حق و حقیقت و پویندگان سُبُلِ سلام را در عطش فَیَضانِ علم و معرفتش باقی گذاشت.
و السّلامُ‏ عليه‏ يوم‏ وُلِدَ و يومَ ماتَ و يوم يبعَثُ حيًّا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *